top of page

יום עצמאות שמח!

יום עצמאות שמח!

מרגע שהפכנו להורים, אנחנו מכוונים לזהות את הצרכים של התינוק ולהיענות להם, כמה שיותר מהר. לפעמים אפילו עוד לפני שהתינוק הספיק להראות סימני אי נוחות. אבל מתישהו, מגיע שלב שבו אנחנו מצפים מהילד להתחיל לבצע דברים בעצמו. לאכול לבד, להתלבש לבד ולדאוג להיגיינה האישית שלו.

המעבר לעצמאות חשוב מאוד להתפתחות הילד. נסו להיזכר ברגעים משמעותיים בהתפתחות של התינוק. כשהוא למד לתפוס את החיות במובייל, להתהפך, לזחול, לשבת וללכת. כל שלב כזה, פתח בפניו עולם חדש של גירויים וידע. ככה גם בגילאים גדולים יותר.

כל ילד רוכש את המיומנויות העצמאיות האלו בזמן שונה. יש ילד שמתלבש באופן עצמאי לחלוטין, לפני גיל 4. ויש ילד שגם בגיל 6 עדיין יזדקק לעזרה מילולית או פיזית, ממבוגר, כדי להשלים את המטלה.

התפתחות העצמאות במטלות היומיומיות, תלויה במספר גורמים:

גיל הילד – ככל שהילד גדל, היכולת שלו לעשות דברים בעצמו עולה. התפקיד שלנו כהורים, הוא לעודד את הרצון שלו לעצמאות ולאפשר לו להתנסות בעצמו, ככל הניתן. ילד בן שנתיים יכול לחלוץ נעליים לבד, להוריד את הגרבים ולעזור בהלבשה ובהפשטה שלו. סביב גיל 3, הוא יוכל כבר לנעול נעליים, ללבוש חולצה ומכנסיים עם עזרה מינימלית או באופן עצמאי לגמרי. בגיל 4 נצפה מהילד להתלבש ולהתפשט לגמרי לבד. ובגיל בוגר יותר, סביב גיל 6, הילד כבר יכול ללמוד לקשור שרוכים (למרות שתמיד אפשר למצוא נעליים עם סקוצ'ים).

התפתחות מוטורית – ילד בעל קשיים מוטוריים, כמו טונוס שרירים נמוך, עלול להתקשות בתהליך ההלבשה. אם יש לילד קשיים במוטוריקה העדינה, הוא יזדקק לעזרה בכפתור הכפתורים, ברכיסת הרוכסן או בקשירת שרוכי הנעליים.

התפתחות רגשית – יש ילדים שזקוקים לעזרה בהלבשה, בניגוב הטוסיק בשירותים או באכילה. הקושי לא נובע מבעיה מוטורית או קוגניטיבית שמונעת מהם להצליח בביצוע המטלה. אלא מתוך צורך רגשי, או רצון בקרבת ההורה. לפעמים הורים מגלים שהילד שכל כך תלוי בהם בבית, מתפקד באופן עצמאי לחלוטין בגן. הקושי יכול לנבוע מאופיו הרגיש או התלותי של הילד, או מאיזשהו אירוע מכונן מבחינתו – כמו הולדת אח או מעבר דירה).

התפתחות קוגניטיבית – ילד שמתקשה להפנים את רצף הפעולות שהוא צריך לבצע כדי להתלבש, לא יצליח לעשות זאת ללא הכוונת מבוגר.

מאפייני הסביבה בה הוא גדל – להורים יש חשיבות גדולה מאוד בהתפתחות היכולת העצמאית של הילדים. אם ההורים מעודדים את הילד להתנסות, הוא ירכוש את המיומנויות האלו מוקדם. אם ההורים נוהגים לעשות הכל בשביל הילד, אם מתוך חשיבה שהוא לא מסוגל לכך לבד, או מתוך רצון לזרז את העניינים בבוקר או לקראת השינה, הילד יתעכב ברכישת המיומנויות. קחו צעד אחורה... לא צריך לרוץ ולעזור לילד מיד. ילד שלא מתנסה... גם לא יצליח. יותר מדי עזרה - פוגעת בילד.

אז מה עושים אם הילד לא עצמאי? כדאי לשאול את עצמנו, קודם כל, מה הגורם שמעכב את הילד. אם הילד מתעכב בגלל הסביבה שיצרנו עבורו, נעשה את השינוי אצלנו. אם העיכוב נובע מסיבה אחרת, מומלץ להתייעץ עם מרפאה בעיסוק שתדע לזהות את הקושי ולטפל בו, תוך התחשבות בשלב ההתפתחותי של הילד וביכולות שלו ובמאפייני הסביבה.

Featured Posts

Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page