top of page

אז מה זה ריפוי בעיסוק...?

הגננת או המורה המליצה לכם לקחת את הילד לריפוי בעיסוק ואתם לא ממש מבינים על מה ולמה? בפוסט הזה אנסה לעשות קצת סדר. מה זה בכלל ריפוי בעיסוק ומתי פונים למרפאה בעיסוק?

ריפוי בעיסוק נועד למטופלים בכל הגילאים. אני עובדת עם ילדים ולכן אתמקד בהם. ריפוי בעיסוק עוזר לילד לשפר את התפקוד היומיומי שלו ולמצות את הפוטנציאל התפקודי שלו בתחומים שונים.

בקצרה למי שלא רוצה לקרוא הרבה ;-) - אם הילד חווה קושי שנראה לנו מורכב יותר ממהלך ההתפתחות הטבעי, באחת מסביבות החיים שלו (בית, גן או ביה"ס, חוגים וחברים). אם נוצר עיכוב ופער בינו לבין בני גילו או הימנעות מסביבות או פעילויות מסוימות - כדאי לפנות לאבחון מרפאה בעיסוק.

ובפירוט - התינוק שלך לא מתפתח בקצב שכתוב בספרים...? קודם כל... לא כל התינוקות קראו את אותו הספר :-) יש טווח תקין להתפתחות ולרכישת אבני הדרך. אם בכל זאת נוצר עיכוב התפתחותי והתינוק לא למד לשבת, לזחול או ללכת. אם אתם מזהים קשיי תקשורת, למידה ומשחק, כדאי לפנות למרפאה בעיסוק שתדע לתת גירויים מתאימים לתינוק ולהדריך אתכם, ההורים לפעילות בבית, או להפנות אתכם לאיש המקצוע המתאים.

אם הילד אובחן על הספקטרום האוטיסטי, אם יש לו שיתוק מוחין, פיגור, קשיי אכילה, לקויות ראיה ושמיעה והפרעות התפתחותיות אחרות - ריפוי בעיסוק יכול לעזור. כדאי לשאול את המרפאה בעיסוק, אם יש לה ניסיון עם ילדים מאובחנים באבחנה זהה לזו של הילד שלכם. כך תבטיחו טיפול מוצלח ויעיל.

לילד שלך יש קושי במוטוריקה הגסה או העדינה? הוא נראה מתוח מדי, או דווקא חלש ורפוי? יכול להיות שהוא מתקשה במשימות מוטוריות או נמנע מהן לחלוטין? כשהגננת קוראת לילדים לפינת היצירה, הוא מתחמק והולך לשחק? או אולי בגן השעשועים הוא מתקשה לטפס על המתקנים או למשוך את עצמו למעלה במעלה הסולם? מרפאה בעיסוק תדע לאבחן את מקור הקושי ולהתאים טיפול יעיל.

הילד לא עצמאי מספיק לגילו? הוא לא מתלבש לבד? אוכל בצורה לא מסודרת? או אולי אפילו מתקשה להעסיק את עצמו במשחק? מרפאה בעיסוק תוכל ללמד אותו ואתכם מיומנויות יומיומיות חשובות .

המורה מתלוננת שהכתב של הילד לא ברור? הילד שונא לכתוב ומתלונן על כאב ועייפות ולא עומד בקצב של הכיתה? קשיי כתיבה יכולים להדרדר מהר מאוד לבעיות לימודיות ואפילו התנהגותיות. ילד שמתקשה בכתיבה, יימנע לחלוטין או יתמצת את התשובות מדי. ילד שיושב בכתה ולא כותב, עלול להקלע לעימותים עם המורה. להתפס כעצל ובעייתי ולפעמים גם להפוך לכזה באמת. קשיי כתיבה יכול להגרם מכמה סיבות. העיקריות הן לקות למידה, קשיי התארגנות וקשיים מוטוריים. נובעים בדרך כלל משתי סיבות עיקריות - לקויי למידה או קשיים מוטוריים. מרפאה בעיסוק תדע לזהות ולטפל בכתיבה, אם הקושי על רקע מוטורי או התארגנות. במידת הצורך, היא תפנה לאבחון פסיכודידקטי.

האם לילד יש קשיים בויסות החושי? הכל מציק לו, מגרד לו ומפריע לו? או שהוא דווקא חייב לגעת בכל? הוא לא יכול לסבול רעש ונכנס להתקף זעם כשאתם במקום עמוס? או שהוא דווקא כל הזמן בכל מקום וממש גורם לכם לסחרחורת...? מרפאה בעיסוק תדע (בעזרת שאלון ותחקור מקיף שלכם..) לזהות את מקור הקושי ולהתאים טיפול יעיל.

האם יש לו הפרעות קשב וריכוז? הוא חולמני, מוסח בקלות או דווקא אימפולסיבי ותזזיתי...? קשה לו להתארגן, מעברים ושינויים משפיעים עליו ויש לו קשיים חברתיים? מרפאה בעיסוק תוכל ללמד את הילד (ואתכם) אסטרטגיות יעילות לוויסות רמת האנרגיה ולשיפור התפקודים הניהוליים - כמו למשל ניהול זמן.

טיפול מוצלח הוא כזה שנמשך גם מעבר ל45 הדקות בחדר.. טיפול שמערב את ההורים ואת המסגרת החינוכית של הילד - מאפשר לילד להעביר בצורה איכותית את מה שלמד איתי ב(תנאי המעבדה של ה)חדר, גם לחיים האמיתיים.

כמובן שבמקרים שיש מחלות נילוות ורק פיזיולוגי או רגשי - חשוב להתייעץ קודם כל עם רופא הילדים שמכיר את הילד שלכם. וכן לפנות לגורמים טיפוליים נוספים, כמו פסיכולוג, פסיכיאטר, נוירולוג...

אשמח להכיר את הילד שלכם ואתכם :) גלי

Featured Posts

Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page