הפרעת קשב ותפקודים ניהוליים

"אני לא יודע מה השיעורים" "מה אמרת לי לעשות, אמא?" "איפה הקלמר שלי?!"

ילדים עם הפרעות קשב, מאופיינים בטווח קשב קצר, מוסחות ואימפולסיביות. אבל מעל הכל בולט אצלם ליקוי משמעותי בתפקודים הניהוליים.

מה הכוונה בתפקודים ניהוליים? תפקודים ניהוליים הם אוסף של תפקודים קוגניטיביים, המעורבים בכל פעילות משמעותית שאנחנו מבצעים ביום יום. הם מאפשרים לנו לשלוט ברגשות, במחשבות ובמעשים שאנו עושים כדי להשיג מטרות אישיות או חברתיות. בתהליך התקין של השגת המטרות, אנחנו נדרשים לעמוד בדרישות הסביבה ולהסתגל למצבים משתנים.

בין התפקודים הניהוליים העיקריים, נמצאות מגוון מיומנויות חשיבתיות שונות, כמו: יכולות ארגון ותכנון - היכולת לתכנן פעולות מורכבות תוך חלוקה לשלבים הגיוניים ועקביים, שיאפשרו ביצוע יעיל. אינהיביציה - יכולת שליטה עצמית וויסות. היכולת לשקול קודם לכן את התגובה וההשלכות ולא להגיב באימפולסיביות. להישאר מאוזן ומווסת מבחינה רגשית. לשלוט ברגשות ולהגיב בהתאם לסיטואציה ולסביבה. זיכרון עבודה - היכולת לזכור את המשימה ואת השלבים הנדרשים בכדי לבצע אותה, עד להשלמתה. מוטיבציה ויוזמה - היכולת להניע את עצמנו להתחיל בפעילות או משימה. בקרה עצמית - היכולת לבדוק את התוצר ולדעת לתקן אותו במידת הצורך. פתרון בעיות וגמישות מחשבתית - התאמת התגובה שלנו למצבים שונים ומשתנים. היכולת לקבל החלטות והיכולת להחליט תוך מתן סדרי עדיפויות. ניהול זמן - חלוקת הזמן בצורה היעילה והטובה ביותר בין המשימות השונות שאנחנו נדרשים לבצע.

ככל שיש לנו יכולות טובות יותר בתפקודים הניהוליים, כך נתפקד טוב יותר בכל המשימות להן נדרש בלימודים, בעבודה, בחיי היום-יום, בשעות הפנאי וביחסים בין-אישיים.

ילדים עם הפרעות קשב, מתקשים להתארגן במשימות. הם יודעים מה הם רוצים להשיג, אך לא מסוגלים לנתח את הפעילות, לפרוט את המשימה לתת משימות ולסדר אותן בסדר הגיוני ויעיל. כתוצאה מכך, הם עלולים להימנע מפעילויות מסוימות, או לקפוץ ממטלה למטלה ללא סדר הגיוני.