top of page

המלצה על משחק - מר תפו"א

עוד משחק שאני מאוד אוהבת, הפעם בעבודה עם ילדים קטנים (שנה עד שלוש), הוא מר תפוח אדמה. תפוח האדמה הזה אולי נראה כמו סתם צעצוע... אבל הוא כלי טיפולי מצוין, שמאפשר למידה ושכלול של אינספור מיומנויות. פיתוח מיומנויות מוטוריות: חלקי הגוף של מר תפו"א מעוצבים בגודל כזה שמחייב את הילד לתפוס אותם באחיזת פינץ' (בין האצבע לאגודל) ובעצם לשכלל את אחיזת האגרוף הראשונית והאחיזות שבאות בעקבותיה עד לאחיזה הבוגרת. על מנת להכניס את החלקים למקום, הילד צריך לעבוד עם שתי הידיים בתיאום - יד אחת אוחזת בחלק ומכוונת אותו למקום, והיד השניה מייצבת את מר תפו"א, שלא יזוז. כדי לעבוד על מיומנויות מוטוריות גסות, אני אוהבת להחביא לילד חלקים ברחבי החדר. על מנת לאסוף את החלקים ולהשלים את הרכבת מר תפו"א, הילד יצטרך להסתובב בחדר, לטפס על סולם, לזחול בתוך הגליל, להתכופף מתחת לשולחן ולהתמתח גבוה... עיבוד חושי: מר תפו"א עוזר לי לחשוף את הילדים לחומרים שונים. אנחנו מחביאים את חלקי הגוף שלו בתוך קערה עם מים, עם קלקר, עם חול או כל חומר אחר. הילד צריך לדוג את החלקים. לפעמים בלי להסתכל, ואז ישנה עבודה גם על יכולת הזיהוי במישוש. הילד צריך לזהות איזה חלק הוא מחזיק ביד, בלי להציץ. או שעליו למצוא חלק מסוים, לפי הנחייתי. אני אוהבת גם ליצור בעקבות המשחק. הילד יכול להכין מר תפו"א מבצק או מפלסטלינה ולקחת אותו הביתה, כמזכרת. אנחנו גם מציירים עם צבעי ידיים או עם קצף על השולחן, או על מראה תלויה (ובכך עובדים גם על חיזוק חגורת הכתפיים). מיומנויות משחק: המשחק במר תפו"א לא חייב להיגמר בזה שנרכיב אותו. להפך... בעיני ההרכבה עצמה היא רק חלק קטן מאוד מהמשחק. אפשר להרכיב אותו "לפי הספר". אפשר להרכיב בצורה מצחיקה. אפשר להכין קוביית משחק, שעליה מצויירים חלקי הגוף השונים ולעשות תחרות, מי יצליח להרכיב ראשון את תפוח האדמה שלו... וכשיש לנו תפו"א מוכן - אפשר לשחק בו. לבנות לו בית, להאכיל אותו, לקחת אותו לטיול או לגן שעשועים שבנינו מקוביות. אפשר להעלים לו בכל פעם חלק אחר ולתת לילד לזהות מה חסר. או לתת לילד להעלים את החלק. אין דבר חמוד יותר מבן שנתיים שבטוח שהצליח לעבוד עלי :) התמצאות במרחב: בעזרת מר תפו"א אפשר ללמוד את מושגי המרחב - למעלה, למטה, ימין, שמאל, קדימה ואחורה. הפנמת המושגים האלו, על הסביבה ועל הגוף שלנו, היא תנאי הכרחי לרכישה מוצלחת של הכתיבה בהמשך. הבחנה בין דמות לרקע ויכולת סריקה חזותית: הילד צריך להיות מסוגל לסרוק בזריזות את הקופסה עם כל חלקי הגוף של תפוח האדמה, ולשלוף משם את החלק שהתבקש למצוא. העתקת דגם: מר תפו"א יכול להיות גם כלי מצוין לפיתוח תפיסה חזותית. אם הילד ילמד להעתיק את הדגם שאני בניתי (או מצילום), זה יתרום ליכולת שלו להעתיק צורות, ספרות ואותיות. ושוב זה חשוב ליכולת לרכוש את מיומנות הכתיבה. מיומנויות קוגניטיביות: בעזרת מר תפו"א אפשר ללמוד על איברי הגוף השונים, לזהות אותם על תפוח האדמה ועלינו. אפשר לעבוד על יכולות המיון - לסדר את החלקים השונים לפי קבוצות (ידיים, עיניים, פיות, אפים...), למיין לפי מינים (חלקים שונים למר ולגברת תפו"א). אפשר לתרגל מנייה של חלקים או לזהות חלקים לפי רמזים מילוליים שאני נותנת ("תן לי חלק שמריחים איתו", "תן לי חלק בצבע של עגבניה"). יש עוד המון אפשרויות... צריך רק לשחק! תהנו

Featured Posts

Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page