top of page

תכנון תנועה ודיספרקסיה

במהלך היום אנחנו עושים אלפי פעולות מוטוריות, קטנות או גדולות, באופן אוטומטי ובלי להקדיש מחשבה לדרך בה אנחנו עושים אותן ולשלבים הנדרשים מאיתנו בביצוע. אנחנו הולכים ממקום למקום בלי לחשוב על הדרך בה אנחנו מזיזים את הרגליים, או על הכוח אותו אנחנו מפעילים על השרירים, אנחנו מסוגלים לצחצח שיניים בלי להסתכל במראה, לסגור את השרשרת מאחורי העורף, לנהוג במכונית ידנית ולהחליף הילוכים בלי להסתכל עליהם...

כאשר אנחנו נאלצים להתמודד עם פעילות מוטורית חדשה ולא מוכרת, המוח מעבד את המידע המגיע אליו ומגיב בתנועה מתאימה. בהתחלה, התנועה לא תהיה חלקה ואוטומטית. נזדקק למשוב מהגוף ומהסביבה כדי לעדן את התנועה ולהפוך אותה לחלקה ושוטפת. תהליך הלמידה של פעילות חדשה, הוא תהליך תכנון התנועה. בתהליך תכנון התנועה, המוח קולט מידע מהסביבה, מנתח ומארגן אותו ומגיב בתגובה מוטורית מתאימה. התהליך מורכב משלושה שלבים: 1. רעיון - תינוק קטן שוכב על הגב ומביט הצידה. הוא רואה צעצוע שמוצא חן בעיניו ורוצה להגיע אליו. הוא עשוי לחשוב על פתרון שבו יתהפך וכך יצליח להתקרב אל הצעצוע. 2. עיבוד המידע והכנת תכנית פעולה מוטורית - ברגע שהתינוק יודע מה הוא רוצה לעשות, מתחילה תכנית הפעולה. התינוק לא צריך לחשוב באופן מודע על השלבים שיקרבו אותו אל הצעצוע. במצב תקין, מרגע העלאת הרעיון, התכנית נכנסת לשלב הביצוע. התינוק יתחיל לנענע את גופו, עד שיצליח להתהפך. 3. ביצוע התכנית המוטורית - השלב הנראה לעין בתהליך. התינוק יתהפך על הבטן.

במצב תקין, תהליך הלמידה ותכנון התנועה יהיה מהיר למדי. במקרה שבו יש קושי בתכנון המוטורי, התהליך עלול להיות לא יעיל, להימשך זמן רב, לגזול אנרגיות מיותרות ובמקרים מסוימים, בהם הילד לא מפעיל בקרה עצמית, הוא עלול להכנס למעגל של חוסר הצלחות ותסכול.

קושי להתמודד עם מטלות מוטוריות חדשות - קושי בתכנון התנועה, נקרא דיספרקסיה. דיספרקסיה מגיעה, פעמים רבות, ביחד עם קשיים בעיבוד החושי. אדם עם קושי בעיבוד תחושת המגע, או בשיווי המשקל, יתקשה לתכנן תכנית מוטורית מתאימה, מכיוון שהנתונים הנמצאים ברשותו, שגויים.

ילד עם דיספרקסיה יכול להיראות מסורבל. הוא עלול להימנע מפעילויות שמאתגרות אותו ולהתנהג בפסיביות, או לפעול באופן מוזר ולא יעיל. ילד כזה יבלוט במפגש, בשיעורי ספורט, או בחוג ריתמוסיקה, בהם הוא נדרש לחקות תנועות ולבצע רצף של מטלות מוטוריות. נראה גם קושי בהתארגנות היומיומית: בלבוש, אכילה עם סכו"ם ושימוש יעיל ופונקציונלי בכלי כתיבה ואביזרי יצירה.

קושי בתכנון תנועה ניתן לטיפול. כאשר מגיע אלי לטיפול ילד עם קושי בתכנון התנועה, אנחנו עובדים ביחד על פירוק מטלות תנועתיות שונות לשלבים ותרגול כל שלב בנפרד, על שיפור היכולת של הילד לפתור בעיות מוטוריות חדשות ועל שכלול ועידון התנועה. בחדר הטיפולים, כאשר אנחנו פורטים את המטלה למשימות קטנות, הילד מקבל הזדמנויות רבות לחוות הצלחה ולהעלות את הביטחון העצמי ביכולותיו.

Featured Posts

Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page