top of page

חציית קו האמצע של הגוף

קו האמצע של הגוף - הוא קו דמיוני, החוצה את הגוף, בכיוון אנכי, מהקודקוד עד האגן, ומבדיל בין פלג הגוף הימני לשמאלי. כדי לתפקד באופן יעיל בחיי היום יום, אנחנו זקוקים ליכולת לחצות את קו האמצע של הגוף בתנועות הצלבה - יכולת של צד אחד של הגוף, לפעול בצידו הנגדי. כלומר לבצע תנועות בידיים, ברגליים או בעיניים מעבר לקו האמצע של הגוף, מבלי לערב חלק אחר של הגוף בפעולה - לכדרר כדור בצד הנגדי של הגוף עם יד ימין בצד שמאל ולהפך, להסיע רכבת צעצוע מצד לצד ביד נגדית, לכתוב במחברת, להסתרק ולהתאפר... היכולת לחצות את קו האמצע של הגוף, מתחילה להתפתח סביב גיל 4-5 חודשים. בשלב הזה נראה את התינוק מקרב את שתי ידיו זו לזו ומנסה לתפוס חפצים. לקראת גיל חצי שנה, התינוק יכול לחצות את קו האמצע של גופו ולתפוס חפץ בצד הנגדי ליד התופסת. היכולת לחצות את קו האמצע מתחילה במרחב, בתנועות ה"גדולות" יותר ומתפתחת עד לחציית קו אמצע גרפית.

מי אחראי על יכולת חציית קו האמצע? כל אונה (המיספרה) במוח אחראית על תפקוד הצד הנגדי בגוף (אונה ימנית - צד שמאל ואונה שמאלית - צד ימין). במצב תקין, שתי האונות מתואמות ביניהן, אך כאשר יש בעיה בתקשורת בין שתיהן, נראה את הקושי וההימנעות מחציית קו האמצע. בין שתי האונות נמצא החלק האחראי על התקשורת - כפיס המוח ( Corpus callosum). כפיס המוח מעביר מידע מאונה לאונה, כך שכל אחת תדע מה השניה עושה.

למה היכולת לחצות את קו האמצע חשובה? פעילויות יום יומיות רבות שאנחנו מבצעים, עוד מינקות, דורשות את המעורבות של מערכת ההצלבה - התהפכות, זחילה, מעבר משכיבה לישיבה. ובהמשך הליכה, רכיבה על אופניים, שחיה ואפילו נהיגה. גם הלמידה נסמכת על היכולת להצליב ולחצות את קו האמצע. בכתיבה - כתיבה בתוך השורה מימין לשמאל, בעברית ומשמאל לימין באנגלית וחשבון, שרטוט צורות, ציור וצביעה, גזירה. בקריאה - העיניים עוברות על המילים ועל פני השורות ובכך חוצות, שוב ושוב את קו האמצע של הגוף.

מה עלול לפגוע ביכולת לחצות קו האמצע? בדרך כלל הבעיה של אי חציית קו אמצע מהווה חלק ממכלול בעיות. למשל, תינוק היפוטוני (בעל טונוס שרירים נמוך) שלא מקבל מספיק הזדמנויות לשכב על הבטן ולהתאמן בנשיאת משקל והרמת ראש, יתקשה לפתח תנועה יעילה. יש גורמים שונים הפוגעים ביכולת – מחלות בילדות מוקדמת, תאונה, גנטיקה וגורמים סביבתיים לא מאפשרים.

איך מטפלים? האבחון והטיפול נעשה ע"י מרפאה בעיסוק, תוך משחק עם התנסויות מוטוריות מגוונות במרחב החדר וליד השולחן. בבית, אפשר לעודד את הילד לחציית קו האמצע, ע"י מגוון משחקים - משחקי ידיים, כדור, ציור ומשחק במים.

Featured Posts

Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page