מקלדת מול עט


מקלדת או עט...? רשימה לסופר? בטלפון מכתב למורה? באימייל הזמנה ליום ההולדת? בווטסאפ היום יום שלנו, כמבוגרים, כמעט ולא כולל כתיבה ידנית. כי זה הרבה יותר קל, מהיר ונגיש, להקליד ישר לטלפון. אז למה בעצם, אנחנו מתעקשים שהילדים שלנו ימשיכו לכתוב בכתב יד, ולא מציידים אותם בלפטופ כבר מכיתה א'? הרי את המיומנויות הנדרשות להפעלת מחשב... בטוח יש להם. אז יש סיבות. והן אפילו טובות. מחקר שנערך בארה"ב, מצא שסטודנטים שכתבו את ההערות לשיעור, על נייר, למדו טוב יותר מאלו שהקלידו לעצמם את ההערות. הם גם זכרו את החומר טוב יותר, בבדיקה מאוחרת. מסקנת המחקר היתה שהכתיבה וההקלדה דורשות תהליכי עיבוד קוגניטיביים שונים. הכתיבה, באופן טבעי, איטית מההקלדה ודורשת מהסטודנט לתמצת את החומר הנלמד, בזמן אמת. מחקר בלגי - הולנדי, מצא מאפיינים שונים לגמרי בין מאמרים שנכתבו קודם בכתב יד, לאלו שהוקלדו ישירות למחשב. המשפטים שנוסחו בכתב יד, היו רהוטים וקצרים יותר. ניכר שהוקדשה להם יותר מחשבה. מחקר אחר, שנעשה בארה"ב, השווה בין רעיונות שכתבו ילדים בני 7-11. הרעיונות של הילדים שכתבו בכתב יד, היו עשירים יותר מאלו שהקלידו. החוקרים שיערו ששילוב הכתיבה עם זיכרון הלמידה המוטורית (זיכרון של המוח את רצף התנועות), עורר אצל הילדים קשרים במוח וגרם לרעיונות מגוונים יותר לעלות. בגילאים צעירים מאוד, קל יותר לילדים ''לקשקש" עם הטוש, מאשר להקליד. כשהם מתחילים ללמוד לכתוב, יש חשיבות גדולה לזה שבכל פעם, האות נראית קצת אחרת. זה מגמיש את המחשבה ושומר על עירנות וריכוז. בהקלדה, לעומת זאת, האות נראית תמיד אותו הדבר. אז מתי כן נבחר בהקלדה? אפשר לשלב, בגילאי החטיבה. שבה הרגלי הלמידה כבר מבוססים יותר. נבחר בהקלדה גם במקרים בהם יש לקות למידה, קושי מוטורי שמעכב את הכתיבה ולפעמים גם במקרים של קשיים קשביים. קראתם עד פה? אם לילד שלכם יש קושי בכתיבה, קחו אותו למרפאה בעיסוק, שתאבחן ותזהה את מקור הקושי. לא צריך לקנות לו לפטופ 😃


#ריפויבעיסוק #כתיבה #ילדיביתספר #הרגלילמידה #קשב