עליה לכיתה א


איך נדע אם הילד בשל לעלות לכיתה א'?

בימים הקרובים יגיע המכתב שמזמין את ילדי גן חובה להירשם לכיתה א'. הגדולים ביניהם, יירשמו בודאות. לגבי הצעירים בקבוצה, עולה השאלה האם לרשום לביה"ס או להשאיר עוד שנה בגן.

בבואנו לרשום את הילד לכיתה א', צריך לשים לב לבשלות הרגשית - חברתית, הקוגניטיבית, המוטורית והפיזיולוגית.

יכולות רגשיות וחברתיות - כדי לבדוק האם הילד בשל לעלות לכיתה א, מבחינה רגשית וחברתי, נצטרך לשאול את עצמנו ואת הגננת מספר שאלות: האם הילד מסוגל לדחות סיפוקים ולשאת תסכול? כיצד הוא מתנהג במסגרת שיש בה חוקים וכללים? האם בזמן משחק משותף, הוא מסוגל לחכות לתורו? לחלוק משהו שלו עם אחר? כיצד הוא פותר בעיות ומתמודד עם אתגרים חברתיים? האם הוא שובר את הכלים, בוכה, מגיב באלימות או חייב עזרת מבוגר כדי לפתור קונפליקטים? האם הילד יוצר ומשמר קשרים חברתיים? האם הוא מראה הנאה משותפת בפעילויות עם בני גילו? נורות אדומות בתחום הזה יהיו קשיי פרידה בבוקר, קושי בהתמודדות עם תסכולים ובהירגעות לבד ודיווח מהגן על ריבוי קונפליקטים עם הילדים האחרים.

יכולות קוגניטיביות - פה נבדוק את יכולות השפה, חשיבה, התפיסה, הלמידה והזיכרון של הילד. בשלות קוגניטיבית תבוא לידי ביטוי ביכולת של הילד לחשוב בצורה בהירה והגיונית. ולשמור על מיקוד ועקביות בשיחה על נושא מסויים. מבלי לברוח אסוציאטיבית לנושאים אחרים. מאחר ושיעור בביה"ס נמשך 45 דקות, נרצה לראות שהילד מסוגל למקד את הקשב בפעילות כלשהי (יצירה, משחק, דפדוף בספר ולא צפיה בטלויזיה או משחק במחשב) לאורך זמן. בשלב זה, מצופה מהילד לפעול לפי הוראות מורכבות, לחקור ולהראות יכולת פתרון בעיות. הילד צריך להיות מסוגל לזהות ולזכור צבעים וצורות. ילד שמתקשה בכך, מדליק אצלנו נורה אדומה. ייתכן שהזיכרון החזותי והשמיעתי שלו לא מספיק בשלים ולכן הוא עלול להתקשות ברכישת הקריאה והכתיבה.

יכולות מוטוריות - בתחום זה נסתכל על הבשלות במיומנויות המוטוריות הגסות והעדינות של הילד. במוטוריקה הגסה, שהיא היכולת להפגין שליטה על השרירים הגדולים בגוף (ידיים, רגליים, בטן, גב וחגורת הכתפיים), נרצה לראות שיש לילד כוח בחגורת הכתפיים ויכולות כמו לקפוץ על רגל אחת, לרוץ, לדלג, להפעיל כוח בגפיים, להתארגן עם הגוף ולהתמצא במרחב. כדי לכתוב בצורה איכותית, הילד צריך להיות מסוגל לשבת בישיבה ממושכת, תוך שמירה על יציבה נכונה. במוטוריקה העדינה, שהיא היכולת של הילד לשלוט בשרירים הקטנים בגופו, כמו שרירי אצבעות הידיים, נרצה לראות שלילד יש יד דומיננטית בכתיבה, אחיזת עיפרון פונקציונלית, יכולת שליטה טובה בציור וכתיבה, שליטה במיומנויות השחלה, גזירה והעתקה של צורות מורכבות. קשיים במיומנויות המוטוריות העדינות והגרפומוטוריות, יפגעו בתהליך רכישת הכתיבה.

יכולות פיזיולוגיות - מומלץ לערוך בדיקות ראיה ושמיעה, טרום העליה לכיתה א'. ראיה או שמיעה לא תקינה, עלולות לפגוע ביכולות הלמידה.

כדי להבטיח שנקבל את ההחלטה הנכונה ביותר עבור הילד, חשוב להקדיש תשומת לב לכל אחד מהגורמים האלו. כשמסתכלים על ילד מבריק מבחינה קוגניטיבית, נורא קל להתעלם מנורות האזהרה שמהבהבות בתחומים האחרים, ולרשום אותו לבית הספר. אבל אם לילד יש קשיים גרפומוטוריים, או שהוא ילדותי מאוד ומתקשה להתמודד עם תסכולים, עליה לכיתה א', בשלב הזה, עלולה להיות קשה וטראומטית עבורו. ודווקא עוד שנה בגן, תוך התמקדות בחיזוק התחומים החלשים, תהיה נכונה עבורו. לפני קבלת ההחלטה, כדאי מאוד להתייעץ עם הגננת, שמכירה את הילד היטב ויודעת גם מה נדרש ממנו כהכנה לביה"ס.

אם זיהינו קושי באחד מהתחומים שפורטו, כדאי לפנות לאיש מקצוע מתאים - טיפולי קלינאות תקשורת, טיפול רגשי או ריפוי בעיסוק, יכולים לשפר את יכולות הילד ולהכין אותו בצורה יעילה להתמודדויות המצפות לו בכיתה א'.

בהצלחה !


#ריפויבעיסוק #כיתהא #ילדיגן #ילדיביתספר #בשלות #התפתחות